Innovatieve manieren waarop fans omgaan met hun favoriete teams in 2022

In het nieuwe digitale tijdperk waarin we leven, wordt er vaak om meer creativiteit gevraagd. Zeker met de uitdagingen van de afgelopen jaren wordt het soms wat moeilijker gemaakt om goede interactie te hebben onderling. Datzelfde geldt voor voor sportclubs en hun fans. Hoewel ze deze natuurlijk het liefst zo persoonlijk mogelijk willen benaderen, blijkt dit niet altijd te kunnen. Toch verzint men vaak een aantal goede alternatieven, waar we hieronder naar gaan kijken.

Kick!
Omdat vandaag de dag alles online te volgen is, wordt het voor fans wel stukken makkelijker om bij te houden wat er rondom hun favoriete clubs allemaal gebeurd. Daarbij kunnen ze nog veel meer, zoals bijvoorbeeld online gokken, wat inmiddels ook gelegaliseerd is in Nederland. Wil je als voetbalsupporter de beste odds Eredivisie weten? Dan kan dat binnen een paar klikken. Maar ook als je graag op andere sporten of competities gokt, zijn er verschillende bookmakers en online casino's waar je in kunt zetten.

Livestreams

Livestreams maken het mogelijk om alle verrichtingen van je favoriete teams rechtstreeks te volgen. Omdat abonnementen op de zenders die deze wedstrijden uitzenden nogal eens aardig duur kunnen zijn, gaan veel fans op zoek naar aantrekkelijke alternatieven. Zo kun je bijvoorbeeld online op een aantal websites livestreams volgen, al is de kwaliteit hiervan niet altijd even hoog. Toch geeft het je een goede mogelijkheid om alsnog geen wedstrijd van je favoriete sporter of team te hoeven overslaan.

Naast livestreams op websites zijn er nog een aantal interessante opties. Wanneer je bij een bookmaker of casino online, waar we het eerder al over hadden, in gaat zetten, kun je vaak gratis live wedstrijden zien. Zo heb je niet alleen een manier gevonden om je favoriete team in actie te zien, je kunt er ook nog eens geld mee verdienen als je de afloop goed voorspeld. Bovendien is kijken naar een wedstrijd waar je op hebt ingezet altijd extra spannend.

Social media

Social media zijn in al onze levens een steeds grotere rol gaan spelen. Veel grote bedrijven gebruiken ze inmiddels dan ook om met hun achterban te kunnen communiceren en het laatste nieuws te delen. Dit geldt ook voor veel sportteams. Media zoals Facebook, Twitter, Instagram en TikTok vormen een goede manier om te zorgen voor binding met supporters. Daarnaast kan iedereen die dat wil accounts volgen en dat wordt daarom vaak met miljoenen tegelijk gedaan. Op wedstrijddagen zie je dat er speciale filmpjes worden gedeeld om het publiek nog eens extra op te zwepen. Ook interviews met spelers en win acties zijn hierbij zeker geen uitzondering.

Tijdens wedstrijden wordt er vaak live verslag gedaan en hoeft dus niemand iets te missen. Deze berichten worden vaak weer massaal gedeeld en dus is het bereik op deze manier enorm groot. Niet voor niets investeren grote clubs meer en meer geld in hun social media afdelingen. In veel gevallen werken er tientallen mensen op dergelijke afdelingen en zijn zij allemaal dagelijks bezig met wat er op de belangrijkste social media kanalen gebeurd. De sponsors worden hier tevens regelmatig bij betrokken, en dus is het niet zo gek dat de meeste clubs steeds meer geld steken in online marketing, en veelal via social media.

Documentaire series

Een fenomeen wat we de laatste jaren ook steeds vaker terug zien komen, is dat er documentaires of series worden gemaakt over de meest bekende sportteams. Er wordt vaak gezegd dat de kleedkamer heilig is, en dat camera's er daarom absoluut niet welkom zijn. Als de grote streaming platformen zoals Netflix, Amazon Prime en Disney+ echter genoeg geld bieden blijkt dat er ineens wel heel wat mogelijk is. Voor de juiste bedragen en om goede sponsorcontracten af te kunnen sluiten blijken clubs vaak toch bereid om een kijkje achter de schermen te geven.

In Nederland hebben we in de afgelopen jaren onder andere series gezien over de voetbalclubs Feyenoord en FC Utrecht. De spelers en staf staan er vaak niet om te springen, maar soms krijgen clubs dusdanig goede aanbiedingen voor dit soort documentaires, dat ze deze simpelweg niet kunnen weigeren. Daarom lijkt de kans vrij groot dat we ook in de nabije toekomst nog veel meer van dit soort series kunnen gaan zien, en dat is voor alle fans natuurlijk alleen maar mooi nieuws.